Τετάρτη 2 Νοεμβρίου 2011

Η γλώσσα μας...


Στίχοι: Σοφία Αθανασιάδου
Μουσική: Παντελής Θαλασσινός
Πρώτη εκτέλεση: Παντελής Θαλασσινός (Από άλλα περιβόλια)
(Glwssolalia - Pantelis Thalassinos - Apo alla perivolia)


Η γλώσσα που μου δώσατε μελώδισε στο στόμα,
ροδόσταμο που άνθισε στο πατρικό μου χώμα,
θαλασσινή η αύρα της, βουνίσια η πνοή της,
τον κόσμο όλο γύρισε, αλάργεψ' η φωνή της.


Η ανατολή τη λάτρεψε, η δύση την καρπώθει,
πόθο γλυκό ζωντάνεψε σ' αυτόν που τη ζυγώθει,
αθανασία γνώρισε στα έργα των ανθρώπων,
φεγγάριασε τη σκοτεινιά ξένων λαών και τόπων.


Γλώσσα μου μυριολάλητη πώς να σε ασημώσω
που 'σαι διαμάντι αδάμαστο, πέτρα για να στεριώσω,
έχω τον τρόπο μου εγώ την πέτρα να σηκώσω,
και αργυρούς θνητούς να βρω, τη γλώσσα ν' αρματώσω.


Αίσωπος, Όμηρος, Θαλλής, Ηρόδοτος κι Αισχίνης,
Σόλων, Σωκράτης, Σοφοκλής, Καβάφης κι Ευριπίδης,
Πίνδαρος, Πλάτων, Πλήθωνας, Κάλβος και Καζαντζάκης,
Ερατοσθένης, Ηράκλειτος, Σεφέρης, Καρυωτάκης,
Γκάτσος, Ελύτης, Αξελός, Παπαδιαμάντης, Ζέη
Αναγνωστάκης, Κούμας, Κουν, Μάτεσης, Ωριγένης,
Σικελιανός και Παλαμάς, Γαζής κι Αριστοτέλης,
Παπαντωνίου, Γιανναράς, Βρεττάκος, Καμπανέλλης,
Μαβίλλης, Σεβαστίκογλου, Ξενόπουλος, Διογένης,
και Μυριβίλης, Πιττακός, Δροσίνης, Δημοσθένης,
Επίκουρος, Ησίοδος, Γρυπάρης Καββαδίας,
Αναξαγόρας, Αρίσταρχος, Βενέζης και Βοργίας.


Η γλώσσα που μας δώσατε σμίλεψε το σκαρί μας,
το νου με γνώση μπόλιασε, πότισε την ψυχή μας,
μάγεψε πλάνητες πολλούς, ξελόγιασε την πέννα,
γένος και γης μπερδεύτηκαν, με μιας γενήκαν ένα.


Χαλάλι ήταν οι φθόγγοι της, θέριεψαν μύριες λέξεις,
οι λέξεις έβγαλαν φτερά και γέννησαν τις σκέψεις,
το γόνυ εκράτησαν ορθό στης λευτεριάς το τάμα,
γλωσσολαλιά Ελληνική, της οικουμένης θάμα.


Γλώσσα μου μυριολάλητη μην θαρρείς σε προδώσω,
μην τάχα σε απαρνηθώ, σ' άλλα καλά να ενδώσω,
λαλιά μου, εσύ, πεντάμορφη, πάντα θα σε χρυσώνω,
που 'σαι διαμάντι αδάμαστο, πέτρα για να στεριώνω,
έχω τον τρόπο μου εγώ την πέτρα να σηκώνω
και τους χρυσούς θνητούς να πω, την γλώσσα ν' αρματώνω.


Ρίτσος, Τερζάκης, Κοραής, Κορνάρος, Πρωταγόρας,
Ψυχάρης, Τσίρκας, Συκουτρής, Χρυσολωράς, και Ρώτας,
Αριστοφάνης, Βάρναλης, Βιζυηνός, Χορτάτσης
και Μακρυγιάννης, Σολωμός, Ρήγας και Σαμαράκης,
Αυγέρης, Ουράνης Μαρκοράς, και Ισοκράτης, Θέσπις,
Ψαθάς και Χριστιανόπουλος, Μουσούρος, Προβελέγγης,
και Θουκυδίδης, Μένανδρος, Δελμούζος, Καρκαβίτσας,
Χ(ε)ίλων, Ροΐδης, Λάσκαρης, Χάκκας, Χατζής, Σκαρίμπας,
Εμπεδοκλής και Πλούταρχος, Κύρος, Πανοπολίτης,
Κόραξ, Βοργίας, Βουτυράς, Σουρής, Βαλαωρίτης,
Ιορδανίδου, Αρβελέρ, Σαπφώ και Αλεξίου,
η Πολυδούρη, η Μιλλιέξ, Δέλτα και Σωτηρίου,
και Ιπποκράτης, Ξενοφών, Πολίτης, Εφταλιώτης,
Αισχύλος, Αινησίδημος, Λυσίας, Μπαμπινιώτης


Στο τραγούδι η γλώσσα προηγείται της σκέψης ή το αντίστροφο; Ποια είναι η δική σας άποψη;  

7 σχόλια:

  1. Κατά την δική μου γνώμη η γλώσσα προηγείται της σκέψης. Αν παρούμε ως παράδειγμα τους άρχαιους που μας αναφέρονται στο τραγούδι, θα λέγαμε τα έξης: ο Αισχίνης ο όποιος ήταν μεγάλος ρήτορας χρησιμοποιούσε την γλώσσα για να πέισει τους ανθρώπους με την σκεψή του και ο Όμηρος που ήταν συγγραφέας χρησιμοποιούσε την γλώσσα του για να εκφράσει τις σκέψεις του και να μας ταξιδεύει στα έπη του όπως και η στιχουργός του τραγούδιου που μέσα απο τα λόγια της μας κάνει να σκεφτόμαστε και να ταξιδεύουμε στους στίχους της
    Γαϊτσίδου Ελεάννα Βα1

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ωραία Ελεάννα. Υπάρχουν όμως και θεωρίες που υποστηρίζουν το αντίθετο.Γιατί σκέψη χωρίς γλώσσα δε νοείται γι' αυτές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Η δικη μου γνωμη για την γλωσσα ειναι πως την εχουμε ως κωδικα επικοινωνιας ο οποιος αναγκαια εχει ενα νοημα αναγνωρισιμο απο ολους.Επικοινωνουμε με ομιλια,δηλαδη με ενα συστημα λεξεων που το ονομαζουμε γλωσσα....

    Ασλανίδου Ευριδίκη ΒΑ1

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μπράβο και στα παιδιά και στον δάσκαλο για την ανταλλαγή απόψεων - πιστεύω όμως πως κάτι άλλο ήθελες να πεις στην Ελεάννα, Ευθύμη, καθώς για την ώρα φαίνεται πως διαφωνείτε συμφωνώντας!
    Περιμένουμε τη συνέχεια... :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Μάρθα έχεις απόλυτο δίκαιο. Τι σου είναι ο λόγος τελικά; Άλλο νομιζεις πως έγραψες και άλλο εμφανίζεται στο σχόλιο. Αυτο που ήθελα να επισημάνω ήταν η ύπαρξη τριών διαφορετικών απόψεων για τη σχέση γλώσσας και σκέψης ώστε να εμπλουτιστεί περισσότερο η απάντηση. Ελπίζω να συνεχίσεις να μας σχολιάζεις και να προσπαθήσουμε να φέρουμε σε επαφη τους μαθητές μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Βασικα πιστευω πως οποιαδιποτε και αν ειναι η χρηση της γλωσσας,η σκεωη προηγειται..ειτε ειναι η γλωσσα των συναισθηματων ειτε ειναι η γλωσσα των επιστημων κ.ο.κ.
    Επισης πιστευω πως η γλωσσα και η σκεψη ειναι δυο μεταβλητες οι οποιες απο οποια οπτικη γωνια και αν κοιταξεις,απο την μια η γλωσσα θα ειναι η εξαρτημενη και η σκεψη η ανεξαρτητη αλλα απο την αλλη οπτικη γωνια η σκεψη ειναι εξαρτημενη και η γλωσσα ανεξαρτητη..και μεσα σ'ολο αυτο ερχεται η πραξη να δωσει το προσωπικο της στιγμα δειχνοτντας πως οποιο και αν ειναι το παιχνιδι αναμεσα σε σκεψη και γλωσσα η πραξη ειναι απαραιτητη και για τις δυο..!και με τις 3 αυτες ικανοτητες(πραξη,γλωσσα,σκεψη) μπορουμε να φτασουμε απο τα πιο απλα στα πιο δυσκολα..δηλαδη απο το απλο θεμα επικοινωνιας,μεχρι και την εξηγηση φιλοσοφικων αποριων,μαθηματικους τυπους κ.τ.λ
    Μουφτόγλου Χριστίνα ΒΑ2

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Είναι υπέροχο όταν τραγούδια πυροδοτούν συζητήσεις, ειδικά δε όταν πρόκειται για ένα από τα μεγάλα προβλήματα επικοινωνίας του Κόσμου μας: τη διαφορά γλώσσας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.