Παρασκευή 9 Μαρτίου 2012

Βια...παντού

Μετά από μια σχετική συζήτηση με τη δημοσιογραφική ομάδα του σχολείου, με αφόρμηση την αντιπαλότητα ποδοσφαιρικών ομάδων της Θεσσαλονίκης, εκφράσαμε την απορία για τα συνεχή περιστατικά βίας που έρχονται στο φως της δημοσιότητας ή χειρότερα μένουν αφανή. Το άρθρο που ακολουθεί την ίδια απορία εκφράζει. Και μας εισάγει με τον τρόπο του στη νέα μας ενότητα: Την πολιτική.

Κάθε άλλο παρά μια γραφική εκτόνωση οργής



Προχθές βράδυ, η δημοτική συνεδρίαση του Δήμου Τυρνάβου κατέληξε, με αφορμή την τιμολόγηση του νερού, σε γρονθοκοπήματα μεταξύ των δημοτικών συμβούλων, σπρωξίματα, βρισιές, ποτηρομαχίες και καρεκλομαχίες, που άφησαν πίσω τους τραυματισμένα πρόσωπα και σχισμένα σακάκια. Την ίδια ημέρα το πρωί, αγανακτισμένοι πολίτες στην πόλη της Ρόδου έριξαν τα κιγκλιδώματα κατά τη μαθητική παρέλαση για την Ενσωμάτωση της Δωδεκανήσου στην Ελλάδα και πέταξαν στους επισήμους γιαούρτια, αυγά, μπουκαλάκια νερού. Το προηγούμενο βράδυ θαμώνες συναυλίας επετέθηκαν στον Γιώργο Νταλάρα με γιαούρτια, αυγά, καρέκλες και στιλέτο. Πλέον, η δημόσια εμφάνιση πολιτικού ή επώνυμου συγγενούς πολιτικού, ή συγγραφέα, καλλιτέχνη, δημόσιου προσώπου, οι θέσεις του οποίου ενοχλούν, λειτουργεί σαν σπίθα σε μπετόνι βενζίνης. Αλλά και ανώνυμοι εκπρόσωποι διαφορετικών κομμάτων σε κοινές συνεδριάσεις, ομάδες επαγγελματιών με αντίθετα συμφέροντα, φοιτητές διαφορετικών πολιτικών παρατάξεων στα πανεπιστήμια, τείνουν να λύνουν τις διαφορές τους -ειδικά οι τελευταίοι εδώ και χρόνια- με λοιδορίες, χειροδικίες ή και άγριες συγκρούσεις σώμα με σώμα. Τα «δίκια» του ενός φαντάζουν στον άλλο υπερβολικά, παράλογα, ακόμη και άδικα. Ενώ δείχνει να βαθαίνει το χάσμα ανάμεσα σε κείνους που μάχονται και σε κείνους που ανέχονται ή στηρίζουν (π.χ. στα πανεπιστήμια) τις κατ’ ουσία ή κατ’ όνομα εσπευσμένες μεταρρυθμίσεις. Είναι εμφανές ότι βαθιά χαρακώματα έχουν ανοιχτεί μεταξύ κυβερνώντων και κυβερνωμένων και μεταξύ κυβερνωμένων διαφορετικών θέσεων. Ενα είδος άτακτου πολέμου έχει κηρυχθεί ενάντια σε ό,τι δείχνει να μας έχει φέρει στην παρούσα κατάσταση, κατά όποιου μοιάζει να ενσαρκώνει το λάθος, την απάτη, την ασυνειδησία, τη λαφυραγωγία, την κούφια δημαγωγία, την αναξιοκρατία, την αποτυχία, και τους οπαδούς του. Ακόμη και τα βολεμένα ώς σήμερα τμήματα της κοινωνίας στρέφονται ενάντια στο σύστημα που τα εξέθρεψε. Ενα ξέσπασμα οργής που διογκώνεται από την υποψία (ή τη βεβαιότητα) ότι οι εκλογές και το όποιο αποτέλεσμά τους απλά θα «παγώσουν» για λίγο τις εξελίξεις κι ότι σε βάθος χρόνου η κρίση θα κλιμακωθεί, οι θυσίες θα χαθούν, η χώρα θα αποκλειστεί για χρόνια από την ευημερία. Το πρόβλημα είναι ότι οι συμπεριφορές αυτές -δείγματα απορρύθμισης και εκβαρβάρωσης της κοινωνίας- που δεν είναι απλά γραφικές, τείνουν να παρασύρουν σαν χιονοστιβάδα τη λίγη ψυχραιμία που ανιχνεύεται σήμερα, μαζί με ένα εκτεταμένο μούδιασμα, με μια δυσοίωνη σιωπή, στους κόλπους της ελληνικής κοινωνίας. Πού οδηγούν; Ενδεχομένως σε ολισθηρές καταστάσεις. Η έξοδος από την κρίση δεν μπορεί να προέλθει από μια οργισμένη, κατακερματισμένη μηδενιστική κοινωνία (γιατί, τι είναι μηδενισμός αν όχι η μανία καταστροφής;). Από το γιαούρτωμα των γραναζιών του συστήματος μέχρι το σπάσιμο και κάψιμο θεάτρων, βιβλιοπωλείων, οι επιθέσεις του είδους δεν είναι μια απλή εκτόνωση οργής, αλλά ένα καίριο πλήγμα στην επαπειλούμενη νηφαλιότητα, την παραπαίουσα συνοχή. Η γενίκευση πρακτικών βίας ίσως στρέψει τμήματα της κοινωνίας σε συντηρητικότερες κατευθύνσεις, ίσως οδηγήσει σε ακραίες εξελίξεις.

15 σχόλια:

  1. Στην εφημερίδα λέγαμε κάτι άλλο, αλλά αφού σας δίνει πάτημα να μπούμε στο καινούριο κεφάλαιο, εγώ πάω πάσο... Λοιπόν, καταρχάς να πω ότι είμαι κάθετα αντίθετος με ενέργειες όπως το γιαούρτωμα του κ.Νταλάρα, ο οποίος δεν είναι του γούστου μου, και το τι άνθρωπος είναι με αφήνει παγερά αδιάφορο... όμως η επίθεση έγινε σε μια συναυλία συμπαράστασης με δωρεάν είσοδο κτλ και την θεωρώ απαράδεκτη (την επίθεση) ενώ μάλιστα βρισκόταν και πάνω στη σκηνή. Και επικαλούμενος τον Βολταίρο, "διαφωνώ με αυτά που λέει, υπερασπίζομαι το δικαίωμα του να τα λέει".

    Διάφορα επεισόδια έγιναν και σε άλλες περιπτώσεις, όπως στο (να μου επιτραπεί η έκφραση) ντου που κάναν ορισμένοι πολίτες της Ρόδου στην επέτειο για την απελευθέρωση της προς τους επισήμους.

    Θεωρώ ότι όλες οι ενέργειες χαρακτηρίζονται από κάτι κοινό, την απόγνωση. Όταν τα νόμιμα μέσα δεν ικανοποιούν, οι πιο αγανακτισμένοι, πικραμένοι, απογοητευμένοι και ενίοτε μπερδεμένοι πολίτες καταφεύγουν σε πρακτικές βίας, οι οποίες όμως δεν οδηγούν πουθενά...
    Χμμμ, πουθενά; Στις επαναστάσεις πάντως χυνόταν αίμα, θα υποστηρίξουν κάποιοι... Φέρνοντας όμως τον Γκάντι στο μυαλό, θα υποστηρίξω το αντίθετο: υπάρχουν και μη βίαιοι μέθοδοι να λυθούν τα προβλήματα, αρκεί οι ενέργειες να είναι συντονισμένες και να αποσκοπούν κάπου.

    Συνοψίζοντας, οι βίαιες πρακτικές οδηγούν σε ισοπέδωση των πραγμάτων, δυσχεραίνουν τις καταστάσεις, αποθαρρύνουν τον υπόλοιπο κόσμο (και πολλές φορές τον διχάζουν) και δεν αποσκοπούν πουθενά. Κάποιοι, καλό θα ήταν, εφόσον έχουν τις αγαθές προθέσεις, να πράξουν με τρόπο ωφέλιμο για την κοινωνία και όχι το αντίθετο

    Γραμματικός Αδάμ ΒΑ1

    ΥΓ Συγγνώμη για το μεγάλο κείμενο... Βασικά όχι συγγνώμη, γιατί προσφέρω τροφή για την σκέψη. Οπότε παρακαλώ για το μεγάλο το κείμενο.
    ΥΓ2 Η βία δεν είναι λύση, μα η Λία είναι Βίσση (χαχαχα)
    ΥΓ3 Γράψτε και άλλοι ρε παιδιά, κρίμα είναι
    ΥΓ4 Έχω την εντύπωση ότι ήθελα να πω κάτι ακόμα, αλλά δεν θυμάμαι τι... Anyways, να τελειώνω με τα υστερόγραφα :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εντάξει, δεν συζητούσαμε ακριβώς αυτό, αλλά αναφέρθηκε σε μια στιγμή και μου έδωσε την ιδέα να ξεκινήσουμε το κεφάλαιο με τη βία.
      Θα συμφωνήσω μαζί σου (παραδόξως!)σε όσα γράφεις, ιδιαίτερα για την αφετηρία της βίας,την απόγνωση. Μια διαφωνία πάντως θα την εκφράσω: "Οι βίαιες πρακτικές δεν αποσκοπούν πουθενά".
      Πολλές φορές θα δούμε στην ιστορία η βία να έχει σκοπό και να οδηγεί σαφέστατα κάπου ( το αναφέρεις κι εσύ πιο πάνω)

      ΥΓ 1: όσοι/ες δεν συμμετέχουν στην παρέα μας χάνουν! ( αφού το λέω εγώ!)
      ΥΓ 2: Ποια είναι η Λία Βίσση; (άσχετο!)

      Διαγραφή
    2. Ναι, εννοούσα κάποιο στόχο συγκεκριμένο και όχι απλά εκτόνωση ή λιντσάρισμα των προσώπων που τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο έχουν αναλάβει να καταστρέψουν τη χώρα (γιατί τα πρόσωπα είναι προσωρινά, όμως ο στόχος μόνιμος).
      ΥΓ1 Ε καλά, εννοείται.
      ΥΓ2 Η κόρη της Άννας Βίσση... λογοπαίγνιο ήταν :)

      Διαγραφή
  2. Πρώτα από όλα θα ήθελα να ξεκαθαρίσω εξαρχής ότι είμαι ενάντια σε οποιαδήποτε μορφή βίας , ηθικής, σωματικής, πνευματικής από όπου και για οποιοδήποτε λόγο αυτή δημιουργήται . Είμαι υπέρμαχος του διαλόγου και θα υπερασπίζω πάντοτε το δικαίωμα του κάθε ανθρώπου της ελεύθερης βούλησης του . Η βια δυστυχώς πηγάζει από προβλήματα οικονομικά, ψυχολογικά, κοινωνικά, πολιτικά που μπορεί ένας άνθρωπος να φορτωθεί .Η αντίδραση αυτού εάν το άτομο δεν έχει την πνευματική δύναμη και θέληση θα είναι βίαια εκρηκτική
    Π.χ. Ένας οικογενειάρχης με τρία ανήλικα παιδιά ένα ικανοποιητικο μισθό , ένα πρόγραμμα γι' αυτόν τον μισθό και μετά από μια συκγηρια οικονομικών λαθών κάποιων άλλων ο οικογενειάρχης βρίσκετε οικονομικά στο χείλος του γκρεμού χωρίς αυτός να είναι η αιτία , γι' αυτόν τον άνθρωπο το πρόσωπο του πολιτικού είναι ένα κόκκινο πανί και σε οποιαδήποτε συνάντηση του με αυτόν θα μπορούσε να προκαλέσει βίαιες αντιδράσεις π.χ. γιαούρτωμα, ξυλοδαρμός και ύβρις.Στην πραγματικότητα τι είναι αυτό που οδήγησε το άτομο σε αυτές τις πράξεις;τα παιδιά του ; η πολιτικοί ; το σύστημα ; Είναι τελικά η βια λύση; Η απάντηση μου είναι όχι !!! αντιθέτως που έχει φέρει στην ιστορία θετικά αποτελέσματα

    Ιορδάνης Αράπογλου βα1

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ιορδάνη η βία δεν είναι λύση σε μια κοινωνία στην οποία λειτουργούν οι θεσμοί της. Συμφωνώ μαζί σου όπως και για τη θέση της στην ιστορία.

      Διαγραφή
  3. Καταρχήν, είμαι κατά της βίας. Τώρα, όσο αναφορά το θέμα αυτό,σχεδόν κάθε μέρα βλέπουμε βιπρασίες και ανθρώπους να βρίζουν και να πετάνε αντικείμενα.. Ας πάρω για παράδειγμα το περιστατικό με το Νταλάρα. Από τη μία, μπορεί κάποιοι να τον αντιπαθούν, από την άλλη όμως όταν πας σε μία συναυλία, πας για ν΄ακούσεις αυτον που σου αρέσει και όχι για να τον πετάξεις γιαούρτια.. Επομένως, πρέπει να σκεφτείς κάποιον άλλο τρόπο για να εκφράσεις τη γνώμη σου. Να μου πεις θα γίνει κάτι? Όμως, με το να πετάς αντικείμενα θα αλλάξει κάτι? θα διορθωθεί κάτι? ΟΧΙ! Έτσι λοιπόν, πρέπει πριν κάνεις κάτι να το σκεφτείς και μετά να πράξεις....!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ωραία, θα σκεφτείς και θα αποφασίσεις να κάνεις όσα αναφέρεις πιο πάνω. Δεν κατανοώ την τελευταία πρόταση.
      ΥΓ. Βιαιοπραγίες κατά της γλώσσας καλό είναι να αποφεύγονται!

      Διαγραφή
    2. Κύριε Παπαδημητρίου, στην τελευταία πρόταση, εννοώ πως όταν θέλουμε να κανουμε κάτι, πρεπει να σκεφτόμαστε πριν το κάνουμε και κυρίως πρέπει να σκεφτόμαστε τις παράπλευρες συνέπειες! ΑλΛιώς θα υπάρξουν αρνητικές συνέπειες όχι μόνο σ'εμάς αλλά και στους γύρω μας.

      Διαγραφή
  4. Αθηνά καπουρανη.
    Δεν συμφωνώ με τους προπηλαγισμους που γινονται σε μια δημοκρατική κοινωνία . Υπάρχουν κιαλλοι τρόποι να βρούμε λύσεις για τα προβλήματά της χώρας μας. Πιστεύω πως η βία ενεργεί με τυφλή δουλιτικοτητα ,κι οχι ελεύθερη βούληση.ελέγχονται από λίγους με μικροαστα μυαλά που νομιζουν πως με την βία θα λυθούν όλα.πρέπει να παλέψουμε ολοι μαζί να τα καταφέρουμε με ψυχραιμία.η βία μόνο βία προκαλεί και πρέπει με αρμονία να καταφέρουμε να ορθοποδήσουμε!
    Και δεν πρέπει να ρίχνουμε τις ευθύνες στους πολιτικούς ,αλλά πρέπει να πάρουμε ολοι την ευθύνη που μας αναλογεί. Γιατί στο κάτω κάτω εμείς τους ψιφησαμε!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλά Αθηνά μη θυμώνεις! Είσαι σίγουρη για τη μικροαστική αφετηρία της βίας; Και δεύτερον το ότι ψηφίζουμε τους πολιτικούς αρκεί από μόνο του να τους απαλλάξει από τις ευθύνες ενδεχομένως που τους αναλογούν;

      Διαγραφή
  5. Κατά τη γνώμη μου η βια είναι ένα προϊόν της λανθάνουσας ροής των πολιτικών πραγμάτων σε μια χώρα.Υπάρχει παντού. Διότι βια δεν υπάρχει μόνο στα ελληνικά γήπεδα , ή στα ελληνικά σχολεία , υπάρχει και στο "αγγελικά πλασμένο" εξωτερικό που όλοι λαχταρούμε. Υπάρχουν 2 είδη βίας. Ψυχολογική και σωματική .Η σωματική χρησιμοποιούνταν στα πολύ παλιά χρόνια , όταν ο άνθρωπος δεν είχε αναπτύξει τη κρητική του σκέψη και δεν είχε ακόμη ένα ανοιχτό μυαλό για να μπορεί να βλέπει το κόσμο από ένα "τηλεσκόπιο ". Βέβαια μη παραλείψω το γεγονός οτι χρησιμοποιούνταν και στους "ναούς" της μάθησης , τα σχολειά , πριν κάποια χρόνια ! Ψυχολογική βια υπάρχει παντού. Έχει ασκηθεί από το καθένα έστω και μια φορά στη ζωή του , είτε βρίζοντας είτε κοροϊδεύοντας , είτε διακρίνοντας κάποιες μειονότητες. Συμπεραίνω πως η βια υπήρχε πάντοτε και ήταν από τη φύση του ανθρώπου να είναι βίαιος έστω και σε μικρο βαθμό. Ένα παράδειγμα. Βγαίνεις βόλτα στη Τσιμισκή για μια θερινή ραστώνη , και αντικρίζεις βίαια συνθήματα στους τοίχους που το περιεχόμενο τους προσεγγίζει πολιτικούς και παρατάξεις.Η βια υπάρχει γύρω μας σε διάφορες μορφές. ΄ Όπως έλεγε και ο Tolstoy : όλη η βια αποτελείται από κάποιους ανθρώπους που εξαναγκάζουν άλλους,υπο την απειλή βασανισμού ή θανάτου, να κάνουν πράγματα που δε θέλουν να κάνουν .

    Οικονόμου Νίκος -Βα2

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Νίκο οι μορφές/είδη βίας μάλλον είναι περισσότερες. Η διάκριση που κάνεις ισχύει αλλά δεν αρκεί για να περιγράψει όλα τα φαινόμενα βίας, ιδιαίτερα στην ταραγμένη μας εποχή.
      Το παράδειγμα με την Τσιμισκή ( θερινή ραστώνη;) είσαι σίγουρος πως αντανακλά την ύπαρξη μιας βίαιης κοινωνίας μέσα από τα συνθήματα στους τοίχους; Υπάρχουν βίαια συνθήματα;

      Διαγραφή
    2. Πάνω σε αυτό να πω ότι το έχουμε παρακάνει με την γενίκευση του όρου βία. Αν θεωρούμε και την ελευθερία του λόγου μέσα από τα συνθήματα στους δρόμους, τότε εγώ είμαι υπέρ της βίας...

      ΥΓ Μην παρεξηγηθώ όπως και στην έκθεση, δεν είμαι υπέρ της βίας, είμαι υπέρ της ελευθερίας του λόγου και ειδικά όταν προέρχεται ανώνυμα ως ιδέα ή ιδανικό...

      Διαγραφή

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.