Τετάρτη 11 Ιανουαρίου 2012

Κατηγορική προσταγή

Το δεύτερο βήμα μας στις ηθικές μας αναζητήσεις.Η άσκηση που σας προτείνω είναι να δημιουργήσετε ένα μικρό βίντεο, ή μια παρουσιάση στην οποία να εντάξετε παραδείγματα από την καθημερινή σας ζωή, τα οποία θα μπορούσαν να συνδεθούν με το νόημα της κατηγορικής προσταγής. Εννοείται πως αναμένω σχόλια, γνώμες, απόψεις, κριτικές.

10 σχόλια:

  1. Εγώ θα σχολιάσω τον Καντ ο οποίος αναδιοργάνωσε από την αρχή τις φιλοσοφικές θεωρίες !!!!!! Το γεγονός οτι δεν έχει γελάσει ποτέ ειναι παράξενο αλλά αυτος ο χαρακτήρας τον έκανε τόσο πετυχημένο άνθρωπο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλησπέρα! Για πρώτη φορά μετά από καιρό, θα γράψω σε φυσιολογική ώρα ΚΑΙ με καθαρό μυαλό. Ως πνεύμα αντιλογίας λοιπόν, έχω να δηλώσω ότι διαφωνώ με τον Καντ ως προς την εφαρμογή της κατηγορηματικής προσταγής παντού. Αν και είναι ένας νόμος ο οποίος μπορεί να εφαρμοσθεί πολλές (τις περισσότερες μάλλον) περιπτώσεις, διαφωνώ στο ότι η κατηγορηματική προσταγή μπορεί να είναι ο κανόνας που δεν επιδέχεται εξαιρέσεις. Και αυτό, γιατί θεωρώ την διαφορετικότητα πολλές φορές χάρισμα΄ και είναι άλλωστε γνωστό ότι μεγάλες μορφές της ιστορίας ξεχώρισαν θέτοντας τους δικούς τους κανόνες. Παρόλα αυτά, επειδή έχω και καλή διάθεση, θα πω και ένα παραδειγματάκι που επιβεβαιώνει τον Καντ. Εάν, για παράδειγμα, πετάξω ένα σκουπίδι κάτω, και αναρωτηθώ για την πράξη μου (που δεν θα το κάνω), αρκεί απλώς να σκεφτώ τι θα γινόταν αν όλοι μας πετούσαμε τα σκουπίδια μας κάτω (που το κάνουμε). Χμμμ, ίσως να μην έπρεπε να το πετάξω τελικά...
    ΥΓ Συγγνώμη που αμφισβητώ τον Καντ, ποιός είμαι άλλωστε για να το κάνω. Αλλά πάλι, αν δεν το κάνω εγώ, και δεν το έκανε και αυτός πριν από μένα, τότε όλοι θα πιστεύαμε σε αόρατους ανθρώπους, μεταφυσικές δυνάμεις και άλλα τέτοια παραμύθια (που το κάνουμε). Wait a sec...
    ΥΓ2 Και ναι, έσπασα ρεκόρ σε μέγεθος υστερόγραφου... Και εις ανώτερα μου εύχομαι... :)

    Ο συνήθης ύποπτος ΒΑ1

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πρωσοπικα πιστευω οτι η ηθικη της κατηκορικης προσταγης ,δηλαδη η απολυτη καταδικη των παθων δεν ειναι σωστη γιατι ακομα κι αυτος που εσφαλε εχει δικαιωμα της μετανοιας . Χαρακτηριστηκα παραδειγματα ειναι τα εξης :
    1.Ενας πατερας κλεβει απο αναγκη φαγητου ενα κομματι ψωμιου και ενα κομματι τυρι γιανα ταισει το παιδι του . Η πραξη ειναι ανηθικη και κατα το Καντ απολυτα κατακριτεα , το αποτελεσμα ειναι ομως αγαθο .
    2.Γιατρος , χειρουργος στα επιγοντα φθανει γεροντας πολυτραυματιας ετοιμοθανατος , μετα απο 10 λεπτα ερχετε βρεφος στην ιδια κατασταση με ποιον θα πρωτοασχοληθει; ποιον ειναι ηθικα να χειρουργησει πρωτα και να καταδικασει τον αλλον σε θανατο;

    Ιορδανης Αραπογλου Βα1

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Εγώ θα συμφωνήσω με την δεύτερη διατύπωση της κατηγορικης πρότασης από τον Καντ, δηλαδή ότι κάθε υποκείμενο πρέπει να πράττει έτσι ώστε να μεταχειρίζεται όλους τους άλλους ανθρωπους -οπως και τον εαυτο του- ως σκοπούς και όχι ως μέσα των πράξεων του.Δηλαδή οτι ανεξαάρτητα από το ποιοί είναι οι στόχοι μας πρέπει να σεβόμαστε απόλυτα την ελευθυερία τους και να αντιμετωπίζουμε τα δικαιώματά τους ισοτιμα με τα δικά μας.Διότι έτσι σύμφωνα με τον.Καντ όχι μόνο μπορούμε να αποφύγουμε το προβλημα του να χρησιμοποιήσουμε τον ίδιο μας τον εαυτο οχι ως σκοπό αλλα ως μέσο αλλά επίσης μπορούμε να αποφύγουμε και τα προβλήματα του ωφελιμιισμού.
    Αυτή ήταν η άποψή μου σχετικά με την κατηγορική πρόταση του Καντ...

    Γκιγκόπουλος Ευθύμης, ΒΑ1

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Λοιπόν, ούτε εγώ συμφωνώ απόλυτα με τον Κάντ, γιατί η κατηγορηματική προσταγή δεν μπορεί να εφαρμοστεί επειδή δεν μπορούμε όλοι οι άνθρωποι να είμαστε απόλυτοι και ακριβείς σε αυτά που κάνουμε. Αν κάναμε κάτι κακό αλλά το κάναμε για το δικό μας καλό θα το παίρναμε έστω και λίγο για σωστό, αλλά εδώ ο Κάντ αυτό θα το έβλεπε ως ένα μεγάλο λάθος, διότι ο Κάντ δεν λειτουργούσε με το συναίσθημα αλλά με την λογική. Εδώ μπορούμε να καταλάβουμε γιατί ο Κάντ δεν γέλασε ποτέ στην ζωή του, μάλλον επειδή δεν είχε συναισθήματα και γι'αυτό πάντα έβαζε την λογική και την κατηγορηματική προσταγή πάνω απ'όλα.

    Βισάνα Ισούφι Βα1

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Δεν διαφωνώ τελείως με τον Καντ. Απλά , οι απόψεις και οι θεωρίες που διατυπώνει δεν διατηρούν διαχρονικό χαρακτήρα όπως τα αποφθέγματα των γνωστών Αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων. Η κοινωνία , τη σήμερον ημέρα , έχει γίνει μια μάζα που σκέφτεται εγωιστικά . Όχι ότι αυτό είναι λάθος , απλά μας έχει κατακλύσει η τεχνολογία και έχουμε γίνει έρμαια αυτής , και αυτό είναι απόλυτα φυσιολογικό αφού ο άνθρωπος , ως ον ,θέλει να αλλάζει και να ξεφεύγει από το συνηθισμένο.

    Οικονόμου Νίκος - Βα2

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αδαμ, ευτυχώς που αναγνωρίζεις και κάποιο δίκαιο στον Καντ, είμαι σίγουρος πως θα ένιωθς ευτυχής γι΄αυτό!
    Ιορδάνη, τα παραδείγματα που θέτεις δίνουν τροφή για σκέψη. Πάντως μην ξεχνάς πως για τον Καντ μόνο ο ορθός λόγος παρέχει το κριτήριο της ηθικής ορθότητας.
    Ευθύμη, ο δεύτερος ορισμός της κατηγορικής προσταγής σίγουρα μπορεί να μας εμπνεύσει περισσότερο, αναλογιζόμενοι μάλιστα τη σημερινή εποχή.
    Βισάνα θεωρείς πως το συναίσθημα είναι κριτήριο ηθικής ορθότητας; Αν φοβισμένοι ή επειδή αγαπούμε κάποιον κάνουμε κάτι κακό, αυτό μπορεί να θεωρηθεί ηθικά ορθό;
    Καλά Νίκο, μας έπεισες. Τίποτα δεν μπορεί να συγκριθεί με τα αποφθέγματα των αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Πολύ καλή παρουσίαση. Με βοήθησε αρκετά για την πτυχιακή μου εργασία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.